28 listopada 2024 r. Tutorzy IPMA Kids przeprowadzili warsztaty dla uczniów 5 klasy Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 341 im. Twórców Literatury Dziecięcej w Warszawie.

Po warsztatach IPMA Kids dla grupy wiekowej Teens, które odbyły się pod koniec listopada ubiegłego roku, uczniowie z 5 klasy Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 341 im. Twórców Literatury Dziecięcej w Warszawie z pewnością nie będą mieć problemu z odpowiedzią na pytania: Czym jest projekt? Kim jest project manager? Jakie są jego obowiązki? Jak efektywnie współpracować w zespole projektowym?
Wszystkie te zagadnienia omówili z młodzieżą Tutorzy IPMA Kids: Monika Karlikowska i Michał Karlikowski, przeprowadzając samodzielnie warsztat Tor Wyścigowy.
Teoria – wprowadzenie do świata projektów
Pierwsza część warsztatów miała na celu wprowadzenie dzieci w świat projektów i zaznajomienie ich z podstawowymi pojęciami. Tutorzy IPMA Kids, używając prostego i zrozumiałego języka, wyjaśnili, czym jest projekt, jakie są jego etapy i dlaczego ważne jest planowanie. Dzieci dowiedziały się, że każdy projekt ma swój cel, harmonogram i zasoby.
Wykorzystano przykłady z bajek oraz z życia codziennego, takie jak pieczenie ciasta, budowa zamku z klocków czy organizacja urodzin, aby pokazać, że zarządzanie projektami jest obecne w wielu aspektach naszego życia. Omówiono również rolę kierownika projektu, który koordynuje działania i dba o sprawną realizację zadania, a także współpracę w zespole projektowym.
Praktyka – budujemy Tor Wyścigowy!
Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym nadszedł czas na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Dzieci zostały podzielone na mniejsze zespoły, a ich zadaniem było zaprojektowanie i zbudowanie toru wyścigowego dla piłeczki kauczukowej.
Każdy zespół otrzymał zestaw materiałów, takich jak kartony, kartki, papierowe rury, taśmy klejące i inne elementy, które mogły być wykorzystane do budowy toru. Przed rozpoczęciem budowy, każdy zespół musiał:
- zaplanować tor – narysować schemat toru, uwzględniając zakręty, tunele i inne wymagane elementy,
- wypełnić kartę projektu – wybrać kierownika projektu, podzielić się rolami w zespole i ustalić, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne etapy budowy toru,
- zarządzać zasobami i harmonogramem – efektywnie zaplanować wykorzystanie dostępnych materiałów i narzędzi, biorąc pod uwagę ściśle ograniczony czas.
Podczas budowy toru, Tutorzy IPMA Kids służyli pomocą i doradztwem, zachęcając dzieci do współpracy, komunikacji i kreatywnego rozwiązywania problemów. Młodzież z entuzjazmem przystąpiła do zadania, wykazując się dużą pomysłowością i zaangażowaniem.
Po zakończeniu budowy, odbyły się emocjonujące wyścigi piłeczek kauczukowych. Każdy zespół miał okazję przetestować swój tor i zobaczyć, jak sprawdza się w praktyce. Był to doskonały moment na podsumowanie projektu i omówienie, co poszło dobrze, a co można by poprawić w przyszłości.
Podsumowanie
Warsztaty z zarządzania projektami dla dzieci okazały się strzałem w dziesiątkę. Dzieci nie tylko świetnie się bawiły, ale również zdobyły cenną wiedzę i umiejętności, które będą im przydatne w przyszłości. Poprzez praktyczne działanie i interaktywną zabawę, zrozumiały, na czym polega zarządzanie projektami i jak ważne jest planowanie, współpraca i komunikacja. Była to doskonała okazja do rozwijania kreatywności, logicznego myślenia i umiejętności pracy w zespole.
Warsztaty zakończyły się ogromnym sukcesem i spotkały się z uznaniem zarówno uczestników, jak i nauczycieli pracujących w szkole biorącej udział w warsztatach! Po ukończonych warsztatach przyszedł czas na podsumowanie „lessons learned” i uroczyste wręczenie uczestnikom – 23 młodym i dzielnym project managerom – międzynarodowych dyplomów IPMA Teens w ramach międzynarodowego programu IPMA Kids.
Zachęcamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia!
