10 stycznia 2025 r. Tutorzy IPMA Kids przeprowadzili warsztaty dla 50-ciu uczniów 2 klasy Gdańskiego Liceum Autonomicznego. Zapraszamy do zapoznania się z relacją!

Edukacja projektowa odgrywa w dzisiejszych czasach kluczową rolę w kształtowaniu umiejętności niezbędnych w przyszłości. Dlatego warsztaty IPMA Kids stanowią doskonałą okazję dla dzieci i młodzieży, aby w przyjazny i angażujący sposób poznać tajniki zarządzania projektami. Uczestnicy warsztatów uczą się, jak planować, organizować pracę zespołową i skutecznie realizować swoje pomysły.
Tym razem młodzież z klas drugich Gdańskiego Liceum Autonomicznego wzięła udział w dwóch wyjątkowych warsztatach IPMA Junior: Getting Green, które miały na celu przygotowanie planu kampanii ekologicznej. Warsztaty poprowadzili Tutorzy IPMA Kids w składzie: Joanna Rzempała, Katarzyna Baumgart, Anna Marszałek i Krzysztof Kosmala. Jak wyglądało to inspirujące wydarzenie?
Teoria – wprowadzenie do świata projektów
W trakcie teoretycznej części warsztatów młodzież została zaznajomiona z podstawami dotyczącymi zarządzania projektami. Przedstawiono pojęcia, takie jak projekt i jego cechy, kierownik projektu czy zespół projektowy, a omawianiu podstaw towarzyszyła burzliwa dyskusja. Uczniowie wspólnie zastanawiali się, jak można zbudować zespół projektowy oraz jakie cechy powinien mieć dobry manager, który potrafi inspirować i motywować innych do działania.
Następnie omówiono etapy realizacji projektu oraz podstawowe elementy ograniczeń projektowych, uwzględniając przy tym czynniki związane z ryzykiem, optymalizacją zasobów czy zrównoważonym rozwojem. Młodzież dowiedziała się, jak poprawnie sformułować cel projektu, jak określić jego cel oraz grupę docelową interesariuszy.
Tutorzy IPMA Kids przedstawili również kryteria sukcesu projektu oraz szczegółowo omówili proces planowania projektu, zadań i zasobów projektowych w czasie oraz możliwe zależności.
Praktyka – Getting Green w Trójmieście!
Po dość długim i wyczerpującym wprowadzeniu w teorię zarządzania projektami nadszedł czas na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Młodzież podzieliła się na kilkuosobowe osobowe zespoły projektowe, rozdzielono materiały i przystąpiono do pracy.
Zadaniem uczniów było przygotowanie planu społecznej kampanii ekologicznej, która zwiększy świadomość ekologiczną społeczeństwa w Trójmieście i wpłynie na zmniejszenie ilości odpadów w środowisku. Od zespołów projektowych wymagano:
- wypełnienia karty projektu – uwzględniającej wybór kierownika projektu, podział ról, a także określenie nazwy, celu, produktów projektu i grupy docelowej,
- zaplanowania kampanii ekologicznej społecznej – planu kampanii, programu i planu jej wdrożenia w życie,
- zarządzania zasobami i harmonogramem – warsztat wymagał zaplanowania efektywnej współpracy w ściśle ograniczonym czasie,
- obrony przygotowanego projektu – podczas której zespoły przedstawiały przygotowane plany kampanii całej grupie, odpowiadając na pytania i rozwiewając wszelkie wątpliwości w celu przekonania uczestników, że właśnie ta kampania jest najlepsza.
Efektem wspólnej pracy były plany realizacji między innymi kampanii takich, jak: organizacja festynu ekologicznego na plaży z warsztatami i zabawami edukacyjnymi dla dzieci, wspólne akcje sprzątania pobliskich osiedli, lasów i parków, wdrożenie aplikacji lojalnościowych na smartfony, produkcja filmu ekologicznego o Gdańsku, czy organizacja kampanii edukacyjnych dla mieszkańców Trójmiasta, seniorów, szkół i przedszkoli.
Po zakończeniu prezentacji na obronę projektów przeprowadzono anonimowe głosowanie na wybór najlepszego projektu, który warto wdrożyć w życie, a następnie przeprowadzono wspólną dyskusję „lessons learned” i podsumowano wspólną pracę.
Podsumowanie
Poprzez kreatywne zadania i pracę zespołową, młodzież nie tylko zdobyła podstawową wiedzę o zarządzaniu projektami, ale także nauczyła się, jak skutecznie podejmować działania na rzecz ochrony środowiska w sposób projektowy. Wspólna praca nad kampanią ekologiczną pokazała, jak ważne są zaangażowanie, odpowiedzialność i umiejętność współpracy.
Po ukończonych warsztatach przyszedł czas na uroczyste wręczenie uczestnikom – łącznie aż 50-ciu młodym i dzielnym project managerom – międzynarodowych dyplomów IPMA Junior w ramach międzynarodowego programu IPMA Kids.
Warsztaty zakończyły się ogromnym sukcesem. Liczymy, że zdobyta wiedza i umiejętności zaowocują przyszłymi działaniami na rzecz lepszego i bardziej ekologicznego świata!
Zachęcamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia!

