Potwierdź swoje kompetencje certyfikatem z zarządzania projektami IPMA®!
Podstawą systemu certyfikacji IPMA® 4-L-C jest standard IPMA® Individual Competence Baseline – ICB, wersja 4.0, opracowany przez międzynarodową organizację International Project Management Association (IPMA®). ICB4 to międzynarodowy standard kompetencji dla osób zarządzających projektami, programami i portfelami projektów.
ICB definiuje 29 elementów kompetencji (CE, ang. Competence Elements), wymaganych od współczesnego menedżera projektu. CE tworzą Oko Kompetencji.
Kompetencje te są określone w następujących obszarach:
Perspektywa
inicjatyw, które prowadzisz: kontekst, w którym prowadzona jest inicjatywa, i powiązanie z tym, co należy osiągnąć.
Ludzie
jak współdziałać z ludźmi wokół siebie i z samym sobą.
Praktyka
naszej pracy: potrzebna do zarządzania projektami, programami i portfelami.
ICB4 wyznacza standard dla trzech domen: Projektu, Programu i Portfela.
Definicje poziomów IPMA® zostały określone według następujących kluczowych kryteriów:
Poziom A – na tym poziomie oceniane jest przywództwo wobec innych w bardzo złożonych projektach w całym cyklu życia projektu na poziomie strategicznym. Dotyczy to również ról i cykli życia portfela i programu (tam, gdzie to zachodzi).
Poziom B – na tym poziomie oceniane jest przywództwo wobec innych w złożonych projektach w całym cyklu życia projektu. Dotyczy to również ról i cykli życia portfela i programu (tam, gdzie to zachodzi).
Poziom C – na tym poziomie oceniane jest zarządzanie innymi w projektach o umiarkowanej złożoności w całym cyklu życia projektu przez zastosowanie wiedzy/teorii we wszystkich odpowiednich kompetencjach.
Poziom D – na tym poziomie oceniana jest wyłącznie wiedza we wszystkich odpowiednich kompetencjach.
System certyfikacji IPMA® 4-L-C ma cztery poziomy: Poziom A, B, C i D.
Istnieją 3 domeny w systemie IPMA® 4-L-C: projekt, program i portfel. W tych 3 domenach, projekty mają 4 poziomy (A, B, C i D); program i portfel mają odpowiednio 2 poziomy (A i B).
|
Domena | ||
---|---|---|---|
Poziom | Projekt | Program | Portfel |
IPMA Level A® |
Certified Project Director (Certyfikowany Dyrektor Projektu) | Certified Programme Director (Certyfikowany Dyrektor Programu) | Certified Portfolio Director (Certyfikowany Dyrektor Portfela) |
IPMA Level B® |
Certified Senior Project Manager (Certyfikowany Starszy Kierownik Projektu) |
Certified Senior Programme Manager (Certyfikowany Starszy Kierownik Programu) |
Certified Senior Portfolio Manager (Certyfikowany Starszy Kierownik Portfela) |
IPMA Level C® |
Certified Project Manager (Certyfikowany Kierownik Projektu) | |
|
IPMA Level D® |
Certified Project Management Associate (Certyfikowany Specjalista ds. Zarządzania Projektami) |
Proces certyfikacji | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Poziom | Kryteria | Zgłoszenie | Ocena | |||
IPMA Level A® | Wiedza, Umiejętności i Zdolności | Wniosek zgłoszeniowy, CV, Raport podsumowujący Samoocena, Osoby udzielające referencji |
Raport | Warsztat/ Odgrywane scenki w oparciu o role i/lub rozmowa indywidualna | Ostateczna ocena | |
IPMA Level B ® | Egzamin | Raport | ||||
IPMA Level C® | Egzamin | |||||
IPMA Level D® |
Wiedza | Wniosek zgłoszeniowy, Samoocena | Egzamin |
Certyfikaty IPMA® A/B/C/D są ważne przez 5 lat.
Proces recertyfikacji jest dla tych PM’ów, którzy nie rozwinęli się JESZCZE na tyle, aby ubiegać się o wyższy poziom certyfikacji. Dla nich właśnie jest proces recertyfikacji, pozwalający przedłużyć ważność posiadanego certyfikatu o kolejne 5 lat, pamiętając jednocześnie, że w dowolnym momencie, jeżeli tylko wymagania są spełnione można aplikować na wyższy poziom!
Zasady reklamacji
- Każdy uczestnik procesu certyfikacji ma prawo wniesienia reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, w szczególności:
- przeprowadzenia procesu certyfikacji w zakresie merytorycznym, metodycznym lub organizacyjnym w sposób niezgodny z zasadami certyfikacji IPMA®-4-L-C.
- Reklamację należy przesłać do Dyrektora Biura CERT IPMA Polska w formie e-mail na adres: cert@ipma.pl w ciągu 30 dni od daty egzaminu.
- Reklamacja musi zawierać szczegółowy opis zakresu niezgodności lub inne okoliczności ją uzasadniające.
- Biuro CERT IPMA Polska rozpatruje reklamację w terminie 30 dni roboczych licząc od daty jej otrzymania. Jeśli reklamacja w tym czasie nie może zostać rozpatrzona. Biuro CERT IPMA Polska powiadamia wnoszącego reklamację o przyczynach opóźnienia i przewidywanym terminie rozpatrzenia reklamacji.
- W przypadku stwierdzenia zasadności wniesionej reklamacji Kandydatowi przysługuje:
- częściowy lub całkowity zwrot kosztów certyfikacji
- możliwość ponownego uczestnictwa w egzaminie o tym samym zakresie w ustalonym wcześniej terminie.
- Naruszenie warunków postępowania reklamacyjnego skutkuje nieważnością wniesionej reklamacji.
Kierownictwo Strategiczne CERT IPMA Polska (w skrócie KS CERT) skupia się na określeniu i rozwoju systemu certyfikacji w ramach Jednostki Certyfikującej. Nadzoruje także zarządzanie jakością i ciągłe doskonalenie Jednostki Certyfikującej. Kierownictwo strategiczne zapewnia niezależne rozpatrzenie sprawy w razie odwołań aplikantów, kandydatów oraz posiadaczy certyfikatu. Kierownictwo strategiczne mianuje komitet odwoławczy podejmujący decyzje dotyczące odwołań i nadzorujący proces zarządzania skargami i zażaleniami.
Kierownictwo Strategiczne CERT IPMA Polska ponosi nadrzędną odpowiedzialność za:
Nadzór i ocenę certyfikacji i systemu zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych IPMA®, właściwymi standardami kompetencyjnymi oraz innymi istotnymi dokumentami;
Formułowanie zasad (w tym także polityki ekonomicznej i finansowej) związanych z działalnością Jednostki Certyfikującej w odniesieniu do systemu 4-L-C oraz jego marketingu;
Mianowanie komitetów (np. Komitetu Programowego) i delegowanie uprawnień na rzecz wszelkich komitetów oraz osób podejmujących określone działania w imieniu Jednostki Certyfikującej.
W skład KS CERT na kadencję 2020-2024 wchodzą:
- Ewa Zawadzka – Przewodniczący KS CERT IPMA Polska
- Joanna Rzempała – Członek KS CERT
- Łukasz Sienkiewicz – Członek KS CERT
- Mirosław Miśkiewicz – Członek KS CERT
- Magdalena Pieńkos – Członek KS CERT
- Leszek Staśto – Członek KS CERT
- Krzysztof Witkowski – Członek KS CERT
Komitet Programowy formułuje rekomendacje dotyczące rozwoju i utrzymania programu certyfikacji dla każdego uwzględnianego typu certyfikacji. Komitet Programowy:
- Określa interesariuszy i ustala osoby, które mogą reprezentować ich stanowiska i interesy w Komitecie Programowym, a także zbiera, zestawia i hierarchizuje wymagania strategiczne interesariuszy dotyczące bieżących oraz wszelkich przyszłych programów certyfikacji;
- Recenzuje z odpowiednią częstotliwością Narodowe Wytyczne Kompetencji, przygotowuje analizy i propozycje wymagań dotyczących stanowisk/praktyk (Załącznik A do normy ISO/IEC 17024) oraz przekazuje je kierownictwu w celu podjęcia decyzji;
- Wspiera kierownictwo w działaniach związanych z aktualizacją i zmianami w Wytycznych Kompetencji IPMA (ICB);
- Recenzuje z odpowiednią częstotliwością kluczowe dokumenty dotyczące certyfikacji oraz przekazuje zmiany kierownictwu w celu podjęcia decyzji;
- Przekazuje kierownictwu dalsze propozycje ulepszenia programu certyfikacji;
- Przekazuje kierownictwu roczny plan działań komitetu programowego i realizuje ten plan;
- Przekazuje propozycje będące odpowiedzią na sugestie otrzymywane od kierownictwa.
W skład Komitetu Programowego CERT IPMA Polska wchodzą:
Przewodniczący: Wojciech Jarosz
- Andrzej Gajewski
- prof. zw. dr hab. Jerzy Kisielnicki
- Zygmunt Krasiński
- Artur Marsy
- Mirosław Miśkiewicz
- dr hab. n. ekon. inż. Seweryn Spałek
- dr hab. Jacek Strojny
- prof. dr hab. Michał Trocki
- Prof. Piotr Wachowiak
- Piotr Zinkiewicz
Komisja Odwoławcza zajmuje się wnioskami składanymi przez aplikantów, kandydatów lub osoby certyfikowane, dotyczącymi ponownego rozpatrzenia wszelkich niekorzystnych decyzji podjętych przez Jednostkę Certyfikującą i związanych z pożądanym przez te osoby wynikiem certyfikacji. Odwołania rozpatruje się w sposób niezależny i bezstronny. Członkowie komitetu odwoławczego nie mogą być osobami, które były zaangażowane w podjęcie kwestionowanej decyzji.
W skład Komisji Odwoławczej wchodzą:
- Andrzej Irzycki – Asesor CERT IPMA Polska
- Janusz Jemioła – Asesor CERT IPMA Polska
Biuro CERT IPMA Polska skupia się na odpowiedzialnym, bieżącym stosowaniu systemu certyfikacji IPMA wobec aplikantów, kandydatów i posiadaczy certyfikatu.
Dyrekcja CERT IPMA Polska ponosi nadrzędną odpowiedzialność za:
- Decyzje dotyczące certyfikacji (przyznawanie, odnawianie i odbieranie certyfikatów, mianowanie asesorów, wyznaczanie kandydatów na asesorów itp.).
- Wdrażanie zasad i procedur oraz zgłaszanie propozycji ich ulepszania.
- Zapewnienie dokładnej i terminowej odpowiedzi na coroczny kwestionariusz CVMB potrzebny do sporządzenia Certification Yearbook (Rocznika Certyfikacji).
- Płatność należności z tytułu umowy 4-L-C do IPMA.
- Zawieranie umów, wystawianie faktur, obsługę innych płatności oraz księgowość CERT IPMA Polska.
CERT IPMA Polska dokonuje okresowych przeglądów swego systemu zarządzania jakością w celu usprawnienia i dalszego rozwoju certyfikacji poprzez stosowanie dorocznych audytów wewnętrznych i zarządzania. Procesy rozwoju programu certyfikacji obejmują okresową analizę wymagań dotyczących stanowisk/praktyk PM przeprowadzaną przez komitet programowy, która występuje przynajmniej raz na pięć lat, poprzedzając proces walidacji lub rewalidacji zgodnie z treścią normy ISO 17024:2003.
Asesorzy CERT IPMA Polska to wysokiej klasy praktycy zarządzania projektami, którzy, poza profesjonalizmem w zarządzaniu projektami, programami i portfelami, wykazali, iż:
- Doskonale znają system certyfikacji 4-L-C IPMA®;
- Posiadają dokładną wiedzę na temat dokumentów wymaganych w procesie certyfikacji oraz metod oceny kandydatów;
- Posiadają certyfikat IPMA® w chwili mianowania (nie dotyczy Pierwszych Asesorów)
- Uzyskali rekomendację ze strony własnych asesorów
- Cechuje ich ciągły rozwój zawodowy
- Regularnie uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez Biuro CERT IPMA Polska
Asesorów CERT IPMA Polska mianuje na tę funkcję Dyrekcja CERT IPMA Polska.
Asesorzy CERT IPMA Polska są zobowiązani do:
- Przestrzegania wszelkich zasad, procedur i przepisów dotyczących przeprowadzania certyfikacji potrzebnych w celu zachowania jej bezstronności i poufności
- Aktywnego unikania wszelkich konfliktów interesów
- Obiektywnego i bezstronnego oceniania wszystkich aplikantów i kandydatów
Asesorzy dokonują oceny kompetencji kandydata na podstawie jednej lub kilku metod oceny, takich jak: dokumenty zgłoszeniowe kandydata, wypowiedzi i prezentacje ustne, wykorzystanie przez kandydata umiejętności w praktyce, własne obserwacje zachowań kandydata. Wnioskują oni o przyznanie/nieprzyznanie certyfikatu bądź ponowne przyznanie/odmowę ponownego przyznania certyfikatu.
Obecnie z CERT IPMA Polska współpracują następujący Asesorzy:
- Bogumił Tomasz Dałkowski
- Andrzej Irzycki
- Wojciech Jarosz
- Janusz Jemioła
- Henryk Majchrzak
- Mirosław Miśkiewicz
- Joanna Rzempała
- Łukasz Sienkiewicz
- Leszek Staśto
- Rafał Szymański
- Jerzy Szpila
- Krzysztof Witkowski
UWAGA: Biuro CERT IPMA Polska prowadzi ciągły nabór Asesorów Certyfikacji i poszukuje osób, które są praktykami zarządzania projektami, ale również chciałyby i potrafią dzielić się swoją wiedzą oraz bezstronnie oceniać kompetencje innych osób. Uczestnictwo w sesjach certyfikacyjnych IPMA® daje Asesorom możliwość nawiązywania szerokich kontaktów w różnych branżach gospodarki, poznawania wysokiej klasy project managerów, ciekawych projektów oraz poznania oraz współtworzenia systemu certyfikacji o znaczeniu międzynarodowym. Osoby zainteresowane współpracą z IPMA Polska i wkroczeniem na tę ścieżkę kariery proszone są o kontakt z Biurem CERT.
Biuro certyfikacji
Marcin Nowicki
tel.: +48 604 587 822
e-mail: marcin.nowicki@ipma.pl