Przeciwdziałanie mobbingowi w miejscu pracy
Efekty/korzyści z uczestnictwa w szkoleniu.
Mobbing stanowi nowy czynnik ryzyka zawodowego, wynikający ze społecznego środowiska pracy, powodujący negatywne skutki nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale także organizacyjnym (personalne, ekonomiczne, wizerunkowe).
W Polsce od 1 stycznia 2004 r. znowelizowany Kodeks Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek ochrony miejsca pracy i pracowników przed pojawieniem się zjawiska mobbingu, przy czym należy podkreślić, że konieczność prewencji obowiązuje wszystkich pracodawców, niezależnie od statusu prawnego czy liczby osób zatrudnianych na podstawie stosunku pracy.
Przepisy kodeksowe nie wskazują jednak konkretnych form działania w tym zakresie, ale po szczegóły warto sięgnąć do „Porozumienia ramowego dotyczącego nękania i przemocy w miejscu pracy”. Według tego dokumentu należy m.in. prowadzić szkolenia dla pracowników oraz kadry kierowniczej, w ramach których przekazywane są informacje na temat istoty mobbingu, konsekwencji stosowania oraz sposobów przeciwdziałania i obrony, kiedy już się zjawisko to pojawi.
Wychodząc naprzeciw wymogom ustawowym, kierujemy do Państwa ofertę szkolenia z zakresu kształtowania profilaktyki i polityki antymobbingowej, ponieważ koszty mobbingu mogą być dla firmy czy instytucji tak duże, że tego typu zjawiskom lepiej zapobiegać, niż reagować już po faktach.
Efekty/korzyści z uczestnictwa w szkoleniu.
-
Wiedza
Nabycie przez uczestników wiedzy na temat istoty zjawiska mobbingu w środowisku pracy oraz przyczyn i skutków jego występowania.
-
Umiejętności
Nabycie przez uczestników umiejętności:
• rozpoznawania działań o charakterze mobbingowym oraz odróżniania ich od innych zjawisk;
• prawidłowego reagowania w przypadku wystąpienia zjawiska mobbingu w miejscu pracy. -
Postawy
Uświadomienie sobie przez uczestników:
• wpływu zjawiska mobbingu zarówno na funkcjonowanie organizacji, jak i jednostki;
• konsekwencji stosowania mobbingu.
Zakres tematyczny szkolenia (lista tematów)
I. Problem mobbingu jako zagrożenia psychospołecznego występującego w środowisku pracy.
1. Pojęcie, istota i zakres mobbingu.
2. Międzynarodowe regulacje prawne dotyczące mobbingu.
3. Mobbing w świetle przepisów Kodeksu pracy.
4. Rodzaje mobbingu. Klasyfikacja działań mobbingowych.
5. Mobbing a konflikt – różnicowanie zjawisk.
II. Przyczyny, uwarunkowania i skutki zjawiska mobbingu.
1. Czynniki sprzyjające występowaniu mobbingu.
2. Skala i koszty mobbingu.
3. Wpływ zjawiska mobbingu na organizację.
4. Skutki mobbingu dla zdrowia i funkcjonowania pracownika.
5. Prawne konsekwencje stosowania mobbingu.
III. Metody przeciwdziałania i reagowania na zjawisko mobbingu w miejscu pracy.
1. Środki przeciwdziałania mobbingowi w świetle prawa pracy.
2. Wewnętrzne procedury zapobiegające mobbingowi.
3. Metody postępowania w przypadku podejrzenia/stwierdzenia mobbingu.
4. Prewencja zagrożenia mobbingiem – przykłady dobrych praktyk (case study).
IV. Analiza wybranych orzeczeń sądowych w sprawach dotyczących mobbingu (case study).
Metody szkoleniowe
Szkolenie jest prowadzone w formie warsztatowo-wykładowej z wykorzystaniem aktywizujących metod (ćwiczenia, dyskusje, studia przypadków (case study) oraz mini-wykłady).
Na skali od 0-100% proporcje pomiędzy pracą warsztatową a wykładem:
- Wykład – 40%
- Warsztat – 60%
Najbliższe edycje szkoleń
Zamknięte szkolenie online
- Poszukujesz szkolenia dla swojej firmy? Skontaktuj się z nami aby ustalić indywidualny plan szkoleniowy.
-
Sylwia Skonecka
Dyrektor ds. rozwoju
tel: +48 662 051 772
e-mail: sylwia.skonecka@ipma.pl